02-06-08

Zijn de methodes (tasawwuf) van de hedendaagse Soefies, in overeenstemming met overleveringen van de Profeet VZMH?

Antwoord:

Ten eerste als met tasawwuf, de tazkiyah van de nafs (het reinigen van je hart en ziel) en het hebben van goede karakter wordt bedoeld, dan moet het duidelijk zijn dat onze nobele Profeet VZMH hiervoor de beste en mooiste methodes hiervoor heeft gegrondvestigd, aangezien Hij VZMH diegene was met de mooiste karakter eigenschappen en het reinste hart en ziel.

En dit wordt niet sufisme of tasawwuf genoemd maar Islaam! Het is niet toegestaan om van de methodes van de Profeet VZMH te afwijken, het enigste en juiste pad hierin voor het reiningen van je hart en ziel en het verkrijgen van een goede karakter is het volgen van het woord van Allah(swt), het standvastig zijn in wat de Profeet VZMH heeft geadviseerd en alleen zijn methodes hiervoor volgen. Kortom volgen wat is overgeleverd door de Profeet (VZMH) in zijn Sunnah. Elk andere pad is dwaling.

Allah zegt in de Koran:

“Hij is Diegene Die bij de ongeletterden een Boodschapper uit hun midden zond, die hun Zijn Verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hun het Boek en de Wijsheid onderwees, terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.” (Surah Jumuah Ayah 2)

Wat betreft de hedendaagse die zich Soefies noemen, zij zijn in dwaling gevallen doordat zij methodes hebben verzonnen die niet voorkomen in de Koran en Hadith, zoals hun Dhikr en Dua methodes, Zelf pijnings rituelen, Het ophemelen van hun Shayks, Dansen en zingen, Graven en Awliyas aanbidden etc (het zou een paar A4′tjes in beslag nemen om al hun dwalende innovatieve methodes op te noemen).. voor velen voor hun verzonnen methodes hebben ze ook gefabriceerde ahadith verzonnen, zij zijn in tegenstrijd met de Quran en Sunnah in veel dingen, waaronder de geloofsleer. Ook zeggen sommigen van hun kennis te hebben van het Verborgene (Ghayb) Hun zijn verder in dwaling geraakt door verdeeld te raken in verschillende sekten, terwijl de islam tegen sektevorming is;

“… en behoort niet tot de moeshrikoen (degenen die niet geloven in de Eenheid van Allah en meerdere goden aanbidden), behorend tot degenen die hun godsdienst hebben opgesplitst en tot groepen zijn geworden. Iedere groep verheugt zich in wat zij hebben” [Surah al-Rum 30:31-32]

Ze noemen zich dan ook naar hun zogenaamde sekte leiders zoals “Ik ben een Naskshibandi..Ik ben een Kadiri etc..Ze zijn noch verder afgedwaald doordat ook de sektes zich verder gingen aftakken en elke tak weer met nieuwe innovatieve methodes kwam.

Kortom het Soefisme vandaag is net een rivier die in tig aantallen van de rechte pad is afgetakt en elke op dwaling is uitgemond, terwijl alleen de hoofdrivier uitmond naar Haq…

Tazkiyah
“Purification of the Soul”

http://www.islaam.com/Section.aspx?id=9

AANRADER! :

Artikelen in het Nederlands van de hanbali geleerde Ibn Al Qayyim over Tazkiyah en het reinigen van ziel en hart:

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=11645

23:52 Gepost door Assalamu aleykum warahmatullahi wabarakatuh in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Islam Een belangrijk punt: Islam is een!

Deze discussie mist een belangrijk punt: taal.

Er zijn mensen, die zich moslim noemen, maar die ver van islam zijn. Dan ga ik ook niet zeggen dat "moslims" fout zijn.
Sommige mensen worden "Mohammedanen" genoemd. Dit kunnen goede moslims zijn en deze term kan door onwetenden gebruikt worden. Door het gebruik van deze term zijn de "Mohammedanen" niet fout.
"Soefisme" is geen stroming. Het is Islam. Dat andere mensen deze term misbruiken is hun probleem. De profeet (vzmh) heeft de Islam gebracht. Hierbuiten kan men niet gaan om dichter bij God te komen. Islam omvat "Soefisme". Waarom een andere term? Binnen Islam kun je de weg naar God volgen met en zonder Sheikh. Met Sheikh wordt Soefisme genoemd. Zonder Sheikh kan ook, is ook Islam maar mist onderdelen. Wil je dit weten? Dan moet je een echte Sheikh in tasawwuf vinden die je dit kan onderwijzen. Hij kan daarbij niet buiten Islam treden, want dan is het geen echte tasawwuf. Deze kennis reikt verder dan boekenkennis. Wil je het niet weten? Geen probleem, maar wees voorzichtig met het beoordelen van mensen en het geven van commentaar uit onwetendheid. Zie ook: www.ontdeksoefisme.nl

Salaam,

Amir.

Gepost door: Amir | 22-10-09

Reageren op dit commentaar

beste broeder beste broeder,ik heb niet soefism in zijn geheel aangesproken,maar er zijn veel stromingen onder soefies die met hun praktijken,buiten de Islam vallen.
en wat je zei over,dat met sheikh soefisme genoemd wordt,dit is niet juist,want dan zou de profeet[sas] en zijn metgezellen zich ook zo genoemd hebben,dat is niet zo.
een sheikh/geleerde volgen is zeker gewenst,maar lezen is de boodschap en niet blind volgen...er zijn er die hun sheihk aanbidden ipv Allah[swt],en blind hun sheikh volgen ipv Muhammad[sas],zetten hun sheikh hoger als de metgezellen v/d profeet[sas], dat zijn de verdorvenen,weet je tevens dat de harten v/d mensheid tss de 2vingers van Allah[swt] zijn,Hij doet ermee wat Hij wil,ik haal dit aan omdat je beweert dat je sheikh niet buiten de Islam kan treden...ik raad je aan eens Aqeedah en hadeethboeken te halen en deze boeken grondig te bestuderen,verder is er geen probleem,

vergeet deze broeder niet tijdens je smeekbeden inshaAllah,

Gepost door: Islam is de Waarheid | 22-10-09

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.